KULTURALNI PLUS

interdyscyplinarna edukacja kulturalna, dofinansowano ze środków Rządowego Programu NOWEFIO na lata 2021 - 2030



KULTURALNI+ / interdyscyplinarna edukacja kulturalna to działanie wpisujące się w misję jego pomysłodowcy i realizatora Fundacji Burza Mózgów realizowaną na wielu obszarach tematycznych i terytorialnych, kierowaną do różnych wiekowo-zawodowych grup społecznych. 


Liczne akcje z bogatego wachlarza działań kulturalnych, mają na celu wspierać dialog obywatelski, tworzyć forum debaty publicznej. Budować potencjał i kształtować pozytywny wizerunek organizacji obywatelskich w przestrzeni publicznej. Dotyczy szczególnie polityki i edukacji społeczno-kulturalnej, podtrzymywania i upowszechniania tradycji narodowej, pielęgnowania polskości, świadomości narodowej i obywatelskiej. Zachowania regionalnego i lokalnego dziedzictwa kulturowego. Kulturalnego wychowania młodego pokolenia, kształtowania w nim postaw propaństwowych i obywatelskich. Przewiduje się wspieranie działalności jednostek pomocniczych samorządu terytorialnego i instytucji dialogu obywatelskiego, w tym rad młodzieżowych i senioralnych, osiedlowych.

W realizacji projektów z obszaru promocji czytelnictwa i edukacji kulturalnej Fundacja Burza Mózgów ma ogromne doświadczenie. Dwukrotnie otrzymała certyfikat ZNAK JAKOŚCI EKONOMII SPOŁECZNEJ I SOLIDARNEJ 2020 i 2021 w kategorii SUKCES RYNKOWY w ramach III i IV edycji konkursu Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej, została wyróżniona przez Marszałka Małopolski w konkursie Kryształy Soli, otrzymała wiele innych nagród i wyróżnień. 

Zobacz: Strona Fundacji Burza Mózgów

 

 

KULTURALNI+ / interdyscyplinarna edukacja kulturalna, to szereg aktywności z obszaru kultury, sztuk wizualnych, literatury, teatru o szerokim wachlarzu intermedialnym i interdyscyplinarnym, kierowanych do kilku grup docelowych: dzieci, młodzieży, dorosłych.

 

KULTURALNI+ / interdyscyplinarna edukacja kulturalna angażuje do kreatywnego działania, wpływa na podniesienie kompetencji kadr, aktywizuje twórczo jej podopiecznych, uczy współdziałania wspólnotowego i międzypokoleniowego. Działania opracowane są w formie innowacyjnych aktywności twórczych, które wzbogacają wiedzę historyczno-kulturową, podnoszą kompetencje, poczucie godności i chęć stawania się lepszym szczególnie wśród najmłodszych, wpływają na polepszenie lokalnej oferty kulturalno-edukacyjnej na terenie trzech regionów Małopolski, Śląska, Podkarpacia.

KULTURALNI+ / interdyscyplinarna edukacja kulturalna proponuje narzędzia online dla beneficjentów na terenie całego kraju. Wszelkie działania charakteryzuje szeroki potencjał dzięki realizacji dwóch, wzajemnie uzupełniających się komponentów, czyli:

1. Działania w przestrzeni realnej regionów Małopolski, Śląska, Podkarpacia.

2. Działania w sieci, gdzie zaplanowano zespół różnorakich, interaktywnych aktywności online skupionych wokół nowego portalu KULTURALNIPLUS.pl o charakterze edukacji kulturalnej, którego celem jest upowszechnianie kultury w sieci, zwiększenie zainteresowania edukacją kulturalną dorosłych i kadr kultury na rzecz dzieci i młodzieży.

KULTURALNI+ / interdyscyplinarna edukacja kulturalna realizowana częściowo w sieci, częściowo w realu ma rozwijać przestrzeń do dzielenia się zasobami kulturalnymi oferując nowe, kreatywne narzędzia (w tym cyfrowe) do interdyscyplinarnej edukacji kulturalnej. Działanie rozwija i oferuje nowe aktywności przeznaczone dla Kadr Kultury, które zyskują szeroką paletę wiedzy o kulturze i sztuce wraz z narzędziami do ich propagowania. Kadry Kultury otrzymują również przestrzeń do autoprezentacji, otrzymują bogaty pakiet aktywizujących kulturalnych educamentów.


KULTURALNI+ / interdyscyplinarna edukacja kulturalna składa się z aktywności realizowanych na przestrzeni 2021-2023 roku w pięciu nastepujących modułach:

I. MODUŁ KULTURALNY PRZEDSZKOLAK: placówki oświatowe otrzymują kufer z książkami i edukamentami do przeprowadzenia samodzielnie 10 warsztatów artystycznych w oparciu o ilustracje książkowe z udziałem zaproszonych do projektu seniorów. Działanie trwa 12 tygodni. Pierwsze spotkanie twórcze inicjuje MISTRZ, zaproszony pisarz lub artysta/ilustrator, który realizuje inauguracyjne warsztaty typograficzne. Animator szkoli nauczycieli, jak realizować kolejne warsztaty dzieci z udziałem seniorów, przekazuje materiały szkoleniowe i informator. Zachęca do korzystania z narzędzi online z MODUŁU V / PORADNIK ONLINE.
CEL: zmiana systemowa, wparcie instytucji publicznych, przedszkoli w rozpoczęciu budowy własnej biblioteki. Niestety przedszkola to jedyne placówki oświatowe, które nie mają systemu bibliotecznego, a książka to przecież pierwsze dzieło sztuki z jakim spotyka się dziecko. Wsparcie działań partycypacyjnych, międzypokoleniowych angażujących lokalnych seniorów do pracy na rzecz dzieci.

II. MODUŁ KULTURALNA/SOLIDARNA MŁODZIEŻ: szkoły otrzymują pakiet różnorakich działań wokół tematu kreacji, tolerancji, empatii czy solidarności. Młodzież uczy się współdziałania, współodpowiedzialności za lokalną wspólnotę. Zajęcia odbywają się w szkołach i plenerze, przy czym ważne jest zachęcenie klas do wyjścia poza budynek szkoły np. do lokalnej księgarni, biblioteki, czy galerii.

Aktywowanie stacjonarnych księgarni, czy bibliotek jako miejsc kulturotwórczych, jest ważnym elementem partycypacji publicznej. Niestety
księgarnie znikają z przestrzeni miast przenosząc się do sieci, a zawód księgarza należy do grupy zagrożonych wyginięciem. 

CEL: Wsparcie sektora księgarskiego poprzez innowacyjną zmianę wizerunku i budowanie nowej marki księgarni, jako miejsca przyjaznego dzieciom, młodzieży, rodzinom o charakterze kulturotwórczym. Stąd aktywności kulturalne w, lub wokół lokalnych księgarni, mające na celu wzrost zainteresowania lokalnej społeczności kulturą. Ważne jest też aktywowanie samych księgarzy do zmian, dzięki ofercie narzędzi warsztatowych edukacji kulturalnej MODUŁU V / PORADNIK ONLINE do dalszego samodzielnego przetwarzania. Rozwój kompetencji kulturalnych i umiejętności twórczych wśród młodzieży.

III. MODUŁ KADRY KREATYWNE: seminaria dla animatorów kultury, nauczycieli, bibliotekarzy i księgarzy poświęcone sposobom organizacji twórczych zająć warsztatowych dla wielu grup docelowych (dzieci, młodzieży, seniorów).

CEL: Przekazywanie wiedzy branżowej oraz innowacyjnych umiejętności, ma na celu zwiększanie samodzielnych inicjatyw oddolnych kadr kultury w lokalnych społecznościach. Wzrost kompetencji kadr kultury w dziedzinie tematycznych zajęć warsztatowych w oparciu o lokalne tradycje kulturowe uzupełniające podstawę programową nauczania w szkołach. Przekazanie narzędzi warsztatowych edukacji kulturalnej MODUŁU V / PORADNIK ONLINE. do dalszego samodzielnego przetwarzania.

IV. MODUŁ KULTURALNI W PRZESTRZENI PUBLICZNEJ: wspólne tworzenie sztuk przez społeczności lokalnesąsiadów, rodziny, szkoły w akcjach artystycznych np. tworzenie boiskowego, ściennego muralu, akcje happeningowe, warsztaty plenerowe.

CEL: zwiększenie zaangażowania obywateli w życie publiczne przez poprawę samoorganizacji społecznej, do czego zachęca jeden z modeli crowdcorsingu - crowd creations, wspólne tworzenie sztuk dla dobra
społeczności lokalnej, w celu inicjowania kolejnych akcji twórczych.

V. MODUŁ KULTURALNY PORADNIK ONLINE: strona KULTURALNIPLUS.pl z szerokim pakietem narzędzi do prowadzenia zajęć, warsztatów, scenariusze lekcji, fotorelacje, lekcje instruktażowe, wywiady, instrukcje video, pomoce dydaktyczne, wystawy tematyczne, projekty młodzieżowych murali szkolnych, educamenty dla dzieci (art kolorowanki, szkicowniki), aplikacja do personalizacji własnych dzieł
graficznych, książkowych. Zamieszczone na portalu aktywności posiadają wersję do druku przeznaczoną i aktywizującą do samodzielnego tworzenia poza siecią internetu, są udostępnione na zasadzie wolnej licencji Creatives Commons 4.0 – Licencja ta pozwala na kopiowanie, zmienianie, rozprowadzanie, przedstawianie i wykonywanie utworu jedynie pod warunkiem oznaczenia autorstwa. Jest to licencja gwarantująca najszersze swobody licencjobiorcy.

CEL: Stworzenie oryginalnej przestrzeni w świecie cyfrowym, oferującej usługi z zakresu edukacji kulturalnej oraz propagującej kulturę z wielu obszarów: literatury, sztuk wizualnych, muzyki, rytmiki, teatru. Wzmocnienie merytoryczne KADRY KULTURY. Rozwijanie kompetencji cyfrowych odbiorców i kadr kultury przez działania w aplikacjach cyfrowych. Zwiększenie udziału społeczeństwa w życiu kulturalnym i
działaniach twórczych, upowszechnianie kultury w sieci.

 

 

PROGRAM:

KADRY KULTURY

1. Cykl warsztatów z wykorzystaniem narzędzi, pomysłów prezentowanych na portalu. Każde warsztaty prezentacją aktywności zamieszczone na portalu. Podejmowane są tematy z zakresu działań twórczych np. warsztat linorytu, projektowania obiektu sensorycznego, retro collage'u, techniki omnia cinema/animacji papierowej, szablony do projektowania tkanin, formy rzeźbiarskie, zdobienia i techniki malarskie.
2. Cykl seminariów: wykład multimedialny, przerwa kawową i warsztat. Celem jest zapoznanie kadr z najnowszymi osiągnięciami sztuki ilustracyjnej w Polsce i na świecie. Ilustracja to pierwsze dzieło sztuki, z którym styka się dziecko, to jedno z najciekawszych i skutecznych narzędzi w pracy pedagogicznej.
Wykłady dotyczą tematów, które najczęściej zgłaszane są przez nauczycieli, czyli: ochrony środowiska, w tym powietrza i mórz, równego i sprawiedliwego traktowania bez wykluczania, rozwoju kreatywnego dzieci i młodzieży, kultury i tradycji związanej również z kalendarzem świąt, tematów związanych z wydarzeniami patriotycznymi. Po każdym wykładzie i przerwie kawowej, następuje plastyczny warsztat
instruktażowy prezentujący możliwości wykorzystania sztuki do wprowadzania i dyskusji z dziećmi z wyżej wymienionych tematów. Nauczyciele biorą czynny udział w warsztatach, a wykonane przez nich dzieła stają się ich własnością. Na koniec uczestnicy otrzymują materiały kreatywne zawierające informacje, przydatną wiedze z zakresu edukacji kulturalnej i propozycji działań opracowanych w ramach
zadania.

WARSZTATY DZIECI i MŁODZIEŻ

1. WARSZTAT MONOTYPII: Monotypia to najprostsza metoda graficzna, która polega na uzyskaniu tylko jednej odbitki graficznej.
2. WARSZTAT TYPOGRAFICZNO-GRAFICZNY autoportret abstrakcyjny: grafika pieczątki, klocki typograficzne to metoda graficzna, która polega na stworzeniu jednego dzieła za pomocą znaków typograficznych.
3.WARSZTAT PROJEKTOWANIA KOMPOZYCJI PŁASKIEJ Leporello: uczestnik przygotowuje spersonalizowaną książkę w formie leporello, bezoprawową publikację tworzoną ze wstęgi kartonowego papieru, naprzemiennie łamaną do postaci harmonijki.
4. WARSZTAT FOTOMONTAŻU "Co artystom w głowach siedzi?": kolaż i fotomontaż to techniki plastyczne wykorzystujące różne materiały i tworzywa, gazety, fotografie, kserokopie. Podczas zajęć dzieci wykonują zabawne, portrety artysty, pisarza, poety, muzyka.
5. WARSZTAT LALKARSKI "Zrób sobie królową": oparty na dziedzictwie historyczno-kulturowym. Punktem wyjścia jest Poczet królowych polskich.
6. WARSZTAT STREET ART: wprowadza uczestników w zagadnienie dotyczące sztuki ulicy, czyli muralu, wlepki, szablonu. Zajęcia plenerowe.


 

WARSZTATY DLA DZIECI Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIAMI

Warsztaty ART-SENSO-PLASTYCZNE dla rodzin z dziećmi. Działania z plastyki sensorycznej. opartej na działaniach art-terapeutycznych. Poznawanie świata przez zmysły, stymulowanie i pobudzanie wszystkich zmysłów. Wspieranie ogólnego rozwoju, małą i dużą motorykę. Motoryka mała to chwytanie, lepienie, ugniatanie, czyli sprawność dłoni i palców, motoryka duża to sprawność ruchowa całego ciała.


DZIAŁANIA SPOŁECZNE

Działania twórcze w przestrzeni publicznej inspirowane lokalnym dziedzictwem, tworzenie i realizacja murali, street artu, akcji motywujących do kolejnych wspólnych lokalnych działań.